-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2141 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

روش نوين براي حفظ ايمان جوانان و نوجوانان كنوني چيست؟

براي حفظ ايمان جوانان بايد به اموري توجه داشت:

1_ اصلاح روابط خانوادگي: از آن جا كه محيط خانواده اولين كانون آموزش علوم و معارف و مهم ترين نهاد تأثير گذار است، از اين رو در روايت آمده است: خداوند رحمت كند پدر و مادري را كه فرزندش را در كار نيك ياري نمايند.[16]

در فرايند شكل گيري شخصيت نوجوانان بيشترين نقش متوجه الگوهاي رفتاري است. خمير ماية شخصيت افراد در كانون خانواده شكل مي گيرد. به سخن ديگر: همة آموخته ها، عادت ها و رفتارهاي ما ناشي از مربيان و يادگيري هاي مستقيم و غير مستقيم است. بر اين اساس رعايت اصول اخلاقي و التزام عملي به دستورهاي مذهبي توسط والدين اثر مستقيمي در گرايش جوانان به مذهب دارد. اگر رفتار والدين مناسب نباشد فرزندان مدل رفتاري خوبي نخواهند داشت. امام كاظم(ع) مي فرمايد: رفتار كودكان در اثر رفتار درست والدين اصلاح مي شود.[17]

2_ انتخاب دوست مناسب: دوستان نقش مهمي در شكل گيري رفتار جوانان دارند. چه بسا جواناني كه در اثر همنشيني با دوستان ناباب به انحراف كشيده شده اند و به فرمايش قرآن كريم خود را در روز قيامت ملامت مي كنند كه چرا فلاني را دوست خود گرفته بودند.[18]

تو اوّل بگو با كيان دوستي كه تا من بگويم كه تو كيستي

3_ پركردن اوقات فراغت: بيكاري و فراغت جوانان را به انحراف مي كشاند. علي(ع) مي فرمايد: اگر شغل و كار زمينة فعاليت فرد است، فراغت زياد باعث تباهي و فساد است.[19]

براي حفظ ايمان جوانان بايد زمينة كار و فعاليت را فراهم كرد و اوقات فراغت آن ها را با برنامه هايي مانند ورزش و تفريح سالم پر نمود.

4_ تدارك ازدواج: جوانان در دوران جواني با طوفان غريزة جنسي مواجه اند كه اگر به طور صحيح ارضا نشود به انحراف كشيده مي شوند. مهم ترين امر در اين مقطع كه غريزة جنسي را تعديل مي كند ازدواج است. از اين رو رسول اكرم(ص) مي فرمايد: هر كس ازدواج كند نيمي از دينش را حفظ كرده است.[20]

[16] مستدرك الوسائل، چاپ قديم، ج 2، ص 625.

[17] بحارالأنوار، ج68، ص 236.

[18] فرقان( ) آية 28.

[19] ارشاد مفيد، ج 1، ص 297.

[20] سفينه البحار، ج 1، ص 561.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.